Tuesday, October 15, 2019

V/A-Anlegget i svartkvitt

Kvastad.

De siste årene har de gravd og gravd her i grenda, helt fra Kvastad til Rausteinshytta, og både Blåveissvingen og sæterstien til mine forfedre mellom Holmstadsveen og Hongsætra, har forsvunnet ut av historien, sammen med meget annet. Alle spor av permakultur er borte, og himmelporten til Totenåsen leder nå til modernistenes dekonstrutivistiske seierssymbol på Mjøslandets tak.

Samtidig har man gravd grythølet mitt stadig dypere og eklere, vi som skulle vært stolte kulturbærere av ei eng i ei grythe, hvor det syder og bobler av liv og skaperkraft, hvor vi hyllet husmannstroen og kulturelva vår, sammen med enga vår.

Men nei, hva som forventes er at jeg som nymoderne husmann og hatist, skal ligge helt musestille i bunnen av grythølet vårt, uten å ytre det knyst. For det progressive liberale tyranniet og dets tjenere vet alltid best!

Helst skal jeg ignoreres, selvsagt, slik Adobe nå boikotter Venezuela, da dette landet ikke lenger er politisk korrekt. Kreativitet skal forbeholdes middelklassen! Derfor er jeg i ferd med å kutte ut mitt siste Adobe-produkt, Lr Mobile, men fant ut at jeg ville gjøre litt med mine gamle jpeg-filer først, og kom til at dette prosjektet burde prosjekteres i svart-kvitt.

Filene kan lastes ned i full oppløsning hos Wikimedia her.


Alt ble bare rør.

Blåveissvingen, porten til himmelporten til Totenåsen, graves vekk og byttes ut med Lupinsvingen.





Meg er gitt all makt i himmel og på jord. Amen!



Er dette Gjøa på Tjuvåsen som har kastet en neve kampestein etter Hoffkjerka?


Foam, foam, fra Finland du kom.



Hør, hør, fjell og berg er lik smør.



Et siste solgløtt.


Ja, dette skulle min husmanns-tippoldefar sett, her han gikk med totenarden sin, med kjerringa til hest.



En magisk brønn som når helt ned til Mjøsas dyp.

All autonomi har forduftet.

Er "Designing Impossible", slagordet til The Permaculture Research Institute of Australia, mulig? Eller er det progressive, liberale tyranniets seier, endelig og absolutt?

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Hovdetoppen - Mjøslandets største øyensår

Da vi forlot Gjøvik i 2018, var planen å flytte tilbake så raskt råd var, men så oppdaget jeg plutselig store skogsmaskiner oppe på det unik...