Thursday, January 18, 2018

Kapitalens tredemølle ødelegger oss alle og hele verden

“Det norske samfunnet, forskning, EU og internasjonal kapital gjør sitt ytterste for å omsette klodens ressurser til symbolet penger. All kapital, også Pensjonsfondet, investeres videre i produksjon som bidrar til at forbruket av natur og ressurser øker over hele jorda. Lønnsomhet bygger jo nettopp på forbruk av ressurser, i form av olje, metaller, transport, matproduksjon eller andre varer eller tjenester. Pensjonsfondet bruker derfor opp ekte ressurser som både er pensjonistenes og deres barnebarns mat, hus og klær. Verken gull, kunst eller kapital kan spises eller bos i. Pensjonsfondet bør derfor omdøpes til Pyramidespillfondet.” - Terje Bongard
Løsningen på kapitalens tredemølle ligger i RID-modellen. Kanskje kunne forlaget også publisere en praktutgave av Bongards bok, sammen med et utvidet kapittel 6, hvor RID-modellen utdypes?

Kapitalismen utplyndrer ikke kun ressursgrunnlaget, den raserer familier og mellommenneskelige forhold også, grunnet dens innebygde dynamikk for kampen om sosioøkonomisk posisjon. Selv sliter jeg skikkelig etter at jeg ble manipulert og presset til å fraskrive meg min eierandel i min bedrift 8. mars i fjor (2017), med 4 timers varsel. Her hadde jeg arbeidet siden jeg var 11 år.

I et RID-samfunn ville jeg, familien og slekta vært beskyttet av inngruppa. Slekta mente det var min plikt å ikke si noe om denne ugjerningen, for liksom å beskytte slektas ære, og når jeg ytret meg skulle jeg steines, på samme vis som afghanske tenåringsjenter som har besudlet familiens ære. Dette er dype menneskelige instinkter eller atferdsmønstre.

I tillegg merker jeg statustapet på kroppen, og forstår godt at menn med høy sosioøkonomisk posisjon lever betydelig lengre enn tapertrostene. Orker heller ikke snakke med noen fra slekta lenger, da de bare er fabrikkeiere, rektorer, kommunalsjefer, banksjefer, avdelingsledere etc. hele gjengen. Mens jeg nå er redusert til en trumpiansk hatist og kvitt arbeiderklassesøppel fra industribyen Gjøvik.

Kjære medborgere, kjøp boka til Bongard, støtt RID-modellen, krev gjennomføring av Bongards forskningsprosjekt MEDOSS i 1. mai-toget. Kapitalens tredemølle ødelegger oss alle og hele verden.

************

Innlegget bygger på følgende artikkel av Pål Steigan:

- Kapitalen bok 2 på norsk

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Dagens demokrati kan ikke redde oss fra klimakrisen

Politikerne tror at løsningen på klimakrisen er å forsterke naturkrisen, ved å grave i filler naturen vår, for å plassere vindkraftverk på h...