Sunday, October 15, 2017

Takk fra Ross Chapin

Man blir ikke profet i eget land, i alle fall ikke på Toten, hvilket jeg har fått erfare den siste tiden. Ja, jeg husker jo hvilket sinne det vakte da jeg foreslo en lommelandsby ved Skreia. Huttemegtu, bygdedyrene strømmet opp som om man hadde tråkket i et jordvepsebol, klare for å stikke til døde enhver som våget å hevde en ny tanke. Lommetun og grendeklynger er nok det verste totningene kan tenke seg.

Huff og huff.

Derimot satte min gode venn Ross Chapin usedvanlig stor pris på at jeg hadde oversatt en av hans artikler til norsk, og framhevet den på fb-sida til Ross Chapin Architets:
"Kulturverk, a Norwegian online magazine on nature and culture, just published a translation of Ross’s article “The Good Porch”. It has been translated to Norwegian by Øyvind Holmstad, who has been a passionate advocate for pocket neighborhoods in Norway." - Ross Chapin
- Verandaen – limet i tunet

Det gjør godt med litt takk i disse dager Ross! Dessuten er jo du en gigant, så hvorfor skal man bry seg om sleivkjefter med slike venner? Hyggelig at du setter pris på lidenskapen min, for mennesker som brenner for noe, de er farlige de! De må man kaste i elva slik at de slukner, og aller helst drukner.

På fb-sida til Ross fant jeg en herlig video hvor han vandrer rundt i to lommenabolag ved Seattle. Det var så godt å se hvor harmoniske menneskene i lommetunene til Ross er, hadde jeg enda bodd der. La merke til hvor sterkt Ross understreket betydningen av de fem overgangene eller lagene mellom offentlig og privat rom, som tunverandaen er en del av. Selv bor jeg i et lommenabolag hvor de chapinske designnøklene er svakt til stede, og hvor lagene mellom det offentlige og private kan være helt fraværende. Andre er noe mer heldige, og for et av husene har man opptil flere lag. De som bor der er da også de mest lykkelige.

Uansett, skulle det være noen totninger her vil jeg advare om sterke scener!



Hvorfor i all verden klarer vi ikke å designe gode lommetun i Norge? Vel, det er vel som Ross Chapin sier det i videoen, fordi vi designer for profitt og ikke for mennesker. Vi får vel egentlig her en visjon av hva vi kunne oppnådd i et lommedemokrati. Utrolig synd at forskningsrådet sa nei til denne pragmatiske utopien. Synes nå den ser herlig ut jeg da ;-)
Kollektivistenes Nirvana! Mitt lommehjerte banker så det nærmest revner av kjærlighet, og misunnelse ;-)

Ikke en eneste 👿👿👿👿👿 bil her!

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Hovdetoppen - Mjøslandets største øyensår

Da vi forlot Gjøvik i 2018, var planen å flytte tilbake så raskt råd var, men så oppdaget jeg plutselig store skogsmaskiner oppe på det unik...