Monday, October 9, 2017

Suburbiastan

Norge har utviklet seg til å bli USAs Suburbiastan! Vi har rasert alt av genuin rural og urban kultur, og står igjen med et suburbant ødeland. Grenda mi, som huset en av Norges fremste grendekulturer, har blitt lik en meningsløs forstad av Los Angeles. Her var minst 12 gårdsbruk, nå er snart kun igjen et stort industribruk og en mengde subeksurbane bunkere. I Gjøvik ivrer politikerne for å pepre byen med vertikale suburber, som er uforenelige med genuint gateliv. Fjellheimen fylles opp av subeksurbane hyttefelt, hvor den eneste forskjellen til villaen i Holmenkollåsen eller på Kapp er at veggene er av massivt tømmer. Sentrum av våre byer og tettsteder dør til fordel for kjøpesenteret. Kjøpesenterlandet! Suburbiastan! Kalde, glatte mennesker uten ekte fellesskap, fordi vi har mistet vår kultur. Jeg blir så kvalm, forbannet og frustrert at jeg nesten flyr ut av mitt gamle skinn! Kanskje flyr jeg heller ned til Tolfa, de europeiske allmenningers siste håp?!?

Utsyn mot grenda mi på Toten.

Kommentar.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Hovdetoppen - Mjøslandets største øyensår

Da vi forlot Gjøvik i 2018, var planen å flytte tilbake så raskt råd var, men så oppdaget jeg plutselig store skogsmaskiner oppe på det unik...