Saturday, August 22, 2015

Deflasjonskollaps eller deflasjonær(t) kollaps

Jeg og Eivind Berge er de eneste her i landet som mener det er sannsynlig at vi er inne i et deflasjonskollaps. Det ser heller ikke ut til at det finnes andre som forstår hva et ekte deflasjonært kollaps er. Ønsker du å lære mer er bloggen til Gail Tverberg stedet.
Jeg har også lurt på hvorfor det er ingen som ser ut til å vite hva deflasjonskollaps er her i landet. Det kan jo hende man heller ville kalt det "deflasjonær(t) kollaps," men det gir kun ett treff:

http://www.dn.no/nyheter/2011/07/02/tror-toppen-er-nadd-i-aksjemarkedet

"Faber mener at det eneste som kan lede til en nedsmeltning i aksjemarkedene, er et deflasjonært kollaps, en minking av pengemengden."

Der er de inne på riktig betydning, men ikke på langt nær så dramatisk som det Gail snakker om. Mediene bruker jo ordet "kollaps" om enhver liten nedgang, så det er ikke så rart. Jeg må bare konkludere med at INGEN andre enn oss i Norge ser for seg en deflasjonær kollaps som vil bety slutten for hele den industrielle sivilisasjonen.

"Diminishing returns," eller minkende profittrater, ser ut til å være nesten like lite kjent i Norge. Jeg kan aldri huske å ha sett det i avisene, og jeg tviler på at Saltvedt forstår det. Hun tror jo ting bare blir bedre og bedre og at teknologien vil løse alle problemer.

Jeg er helt enig med din analyse. Det kan ikke være overproduksjon som fører til nedgang i så mange råvarepriser, og lave priser har ikke stimulert økonomien som forventet heller. Alt tyder på at vi er inne i et deflasjonskollaps. - Eivind Berge
Relatert:

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Dagens demokrati kan ikke redde oss fra klimakrisen

Politikerne tror at løsningen på klimakrisen er å forsterke naturkrisen, ved å grave i filler naturen vår, for å plassere vindkraftverk på h...