Thursday, November 14, 2019

Røde tråder om IGD

Som PermaLivs følgere vet, ble jeg for snart tre år siden kastet ut av min bedrift en vinterkveld, av en brushane med altfor mye fjær og påfuglhjerne. For egen del har jeg ikke ei eneste fjær tilbake, jeg er ribbet, derfor ser ikke noen min veg. Folk er dessverre programmerte til å vende blikket mot det spektakulære, men de glemmer at de fleste jålefugler danser med lånte fjær, eller i verste fall stjålne fjær.

Samfunnet har falt sammen, både her på Grythe-platået og ellers i Mjøslandet og fedrelandet, hvor mennesker stort sett er opptatt av å danse spøkelsesdansen. Selv kjempet jeg i mange år for IGD, da dette, i likhet med husmannstroen, er en allmenning. Kun IGD kunne ha frelst oss, og de som ikke har støttet meg og PermaLivs sak, har kan hende universets eneste intelligente sivilisasjon på samvittigheten.

Terje Bongard:



Jeg samler nå en liten, eksklusiv gjeng for å skrive en artikkel om inngruppedemokratiet. Dette kan egentlig hvem som helst skrive noe om, det er merkelig at det ikke er skrevet noe slikt for lenge siden.

Mens Balke kirke fylles opp, vil ingen lytte til skammingen i engen, hvor de heller danser spøkelsesdansen rundt Hovdetoppen, den nye tempelhøyden for hovdetroen.

Kjell Magne Fagerbakke:

Eg ventar i spaning på kva som kan kome ut av dette for inngruppedemokratiet forstår eg lite av. Fryktar for eit samfunnssystem som samlar dei påfuglane med dei mest fargerike fjøra til å bestemme, og kloke grå mus som meg må vere tilskoder? Eg har gatt stor glede av det andre du skriv om så eg vel å vere open til dette prosjektet er ferdig. Lykke til.

Terje Bongard:

Det er nøyaktig motsatt, gitt: I vennekretsen avsløres påfuglen, og blir ikke tillitsvalgt, hvis ikke fjæra er ekte, da. Det klarer vi å avsløre sammen. Her er den første NFR-søknaden vår: http://www.bioman.no/dokumentmeny/invitation-documents

PermaLiv:

IGD er da fryktelig enkelt! Kanskje er du altfor klok? Selv ble jeg kastet ut av bedriften min av en gal påfugl som fjørene bruste over for, så nå er jeg bare tilskuer til at Mjøslandet faller sammen, med kameraet. Men foretrekker å rette linsa mot det vakre, som gjerne er det store i det små. Digger for alltid Bongard, men har falt helt utenfor samfunnet nå. Har ikke ei eneste fjør tilbake, er ribbet, så da blir man ikke sett. I alle fall ikke i utgruppa, og nå har alt blitt ei eneste stor utgruppe.

Platon trenger IGD & IGD som gaveøkonomi


I dag har vi gjennom IGD endelig mulighet til å realisere Platons idealsamfunn.

Væringen
17. februar 2015 klokka 05:32
Henriksen,
Som et apropos til kommentaren om penger og makt… Platons tanker om idealsamfunnet bestod jo blant annet av tanker om akkurat det. Hans løsning var at politiske ledere ikke kunne være rike og at ledere skulle leve i en slags askese. Salig Platon hadde et svært godt poeng der.

Svar

Øyvind Holmstad
17. februar 2015 klokka 08:33
Det kan Platon bare drømme om uten inngruppas begrensninger gjennom handikapprinsippet. Derfor kan Platons ideer kun realiseres gjennom InnGruppe-Demokratiet!

Takk for disse tankene! Jeg skal ta dem med meg i mitt videre arbeid for implementeringen av IGD, et vektig argument.

-------------------

En mulig arbeidstittel kan være: «InnGruppe-Demokratiet som forutsetning for Platons ideer om idealsamfunnet»

Med IGD mot en ny gaveøkonomi


  • Øyvind Holmstad Jeg kom til å tenke på at egentlig blir IGD en form for gaveøkonomi, slik Gail kommer inn på det i artikkelen, da det i begge tilfeller er inngruppa som gjør at økonomien fungerer. Gail har helt sikkert ikke tenkt på at vi kan skalere opp denne modellen eller gaveøkonomiene til store samfunn, slik man ønsket å gjøre det med MEDOSS. At sirupshjernene i forskningsrådets dommerpanel ikke forstod denne muligheten, er trist.
  • Øyvind Holmstad Men slår Gails analyser til vil den nåværende økonomien være en saga blott i løpet av et par tiår. Er det mulig å få IGD til å fungere på et nasjonalt nivå uten internett, nettelektrisitet og moderne transportmidler?
  • Øyvind Holmstad Tror jeg etter hvert vil forsøke å skrive en artikkel for Kulturverk med utgangspunkt i Gails artikkel, hvor jeg forsøker å vise hvordan IGD er en form for gaveøkonomi anvendt på storsamfunnet vha. inngruppa, og hvordan denne kan ta over når vårt gjeldsbaserte system stanger hodet i ressursveggene.

Les innlegget på Facebook her.

Les Tverbergs essay her.

Min Kulturverks-artikkel: Er livet ei gåve eller ei vare?

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Dagens demokrati kan ikke redde oss fra klimakrisen

Politikerne tror at løsningen på klimakrisen er å forsterke naturkrisen, ved å grave i filler naturen vår, for å plassere vindkraftverk på h...